De tentoonstelling bestaat uit thema's die je aantreft binnen de musical en begint met het etaleren van 'Chantal', een dame met een warme persoonlijkheid, met een liefde voor barok, zachte en ronde vormen. Zij kiest voor alles wat neigt naar maximaal. En dan hebben we 'Simone', zij is koeler, modern en kiest voor minimalistisch. Twee tegenovergestelde uitersten.
Werk van Jan Taminiau. Een pak prachtig bewerkt met kralen en pailletten, heel spannend wat er bij het kruis gebeurt.
Duidelijk wordt hier 'Chantal' uitgedrukt.
En hier staat 'Simone'. Dit vind ik zo goed gestyled! Die rode das op het grijs knalt eraf. Grappig hoe de plooien gestuurd worden door de ingenaaide driehoeken.
Vervolgens loop je langs de 'rode loper' waar kleding op een rij getoond wordt op poppen. Piet Paris heeft elke pop een gezicht gegeven. Achter deze poppen hangen op ooghoogte mooie schilderijen van gezichten. Ook zij maken deel uit van het zogenaamd kijken naar de sterren op de rode loper. Heel erg goed bedacht!
Hieronder 3 foto's van werk wat mij het meest inspireert. Te beginnen met een knap geplooid en genaaid patroon.
Bij dit schilderij is ruitjespapier gebruikt. Door vakjes voller dan wel zachter in te kleuren ontstaat schaduwwerking.
Moeilijk te zien op foto: over de bedrukte stof ligt een tweede laag bedrukte stof die doorschijnend is. Hierdoor lijkt het alsof je naar een 3D-beeld kijkt (denk aan zo'n bril die je bij het kijken van 3D-films opzet).
In de volgende ruimtes belandde je bij de thema's galapremière, kleedkamer, waar lingerie werd getoond en schoenen en het toneel zelf.
Schitterende jas van vilt, zonder naden. En hoe grappig, een jas van een donzen dekbed.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten