maandag 25 november 2013

Jurk Máxima op Nederlands Mode Festival

Op donderdag 21 november vond de opening plaats van het Nederlands Mode Festival in Caffepc aan de P.C. Hooftstraat te Amsterdam.

Stukje in Spits.

Artikel op website van De Couturekrant.

Aan een aantal ontwerpers waaronder ik ;) was gevraagd een jurk te ontwerpen voor onze koningin Máxima.


De jurk wordt door mij gedragen (midden) en is gemaakt van het tafellaken van mijn overleden oma. Het tafellaken is ajours bewerkt, dat wil zeggen dat de stof open gemaakt is en netjes afgewerkt (bijvoorbeeld in de vorm van een bloemblaadje), het geheel bestaat uit een bloemenpatroon. Er is ook op geborduurd.
Het tafellaken was ongeveer 3 x 3m in het vierkant. Het patroon van de jurk heb ik vanuit het midden schuin naar de hoeken gelegd, hierdoor lopen de opengewerkte rechte banden in een punt over de borst naar schouder en over onderkant buik naar de taille. De onderkant van de jurk loopt in een punt naar beneden.
Het patroon is zo dat er geen naden voor een mouwinzet is. Hierdoor loopt de rechte band mooi over de schouder door.


Ik heb de jurk met een piping (koordje ingenaaid) aan de hals en mouwtjes afgewerkt. Hierdoor staat de hals een klein beetje rechtop, wat het statig maakt. De piping is wel kenmerkend in mijn werk en komt vaak terug. De hals heb ik ook hoog gesloten gemaakt (een decolleté bij een koningin...).
Omdat de jurk ajours bewerkt is, moest er een onderjurk onder. De stof die ik hiervoor heb gebruikt komt uit een theaterstuk. Het is bronskleurig met metallic-glans. Ik draag er gouden sandaaltjes onder. Ik heb deze stof gekozen om het romantische van de crèmekleurige stof op te heffen en het geheel wat spannender te maken.


Ik heb precies dezelfde jurk in jersey gemaakt voor Jamila. De voorkant is grijs meleé en de achterkant is zwart. In het midden loopt een naad van boven naar beneden zowel over het achter- als voorpand, voor het accent. (Eigenlijk had ik niet genoeg jersey en was het dus noodgedwongen ;)
Ik heb deze jurk voor haar gemaakt om te laten zien dat wanneer je andere stoffen kiest er een totaal ander beeld ontstaat. Deze jurk is niet afgewerkt maar gewoon geknipt, dat is het voordeel van jersey.

Angelique draagt een opvallende colDD funky  sjaal/col met capuchon en is te koop voor € 50,-.


Alleen is deze foto gemaakt na afloop van RTL Late Night van Humberto Tan in Café Americain op dezelfde avond!

Artikel op website van Metronieuws.

Artikel op website van De Couturekrant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten